23.04.2021

Alytic kjøper telekom-spesialister

Utel Systems i Grimstad har telegiganter i Japan, England og Norge som kunder. Nå får selskapet Arendals Fossekompani-datteren Alytic som eier.

Daglig leder i Utel Systems, Frode Gorseth (t.v.), og administrerende direktør i Alytic, Espen Zachariassen.

– Utel Systems er et spennende, datadrevet nisjeselskap med stort potensiale. En perfekt match for oss, sier Espen Zachariassen, administrerende direktør i Alytic, et selskap heleid av Arendals Fossekompani.

Alytic ble etablert i november 2020 for å kjøpe, utvikle og skalere datadrevne selskaper i ulike bransjer. Det første oppkjøpet kom umiddelbart, i form av fiskeanalysespesialisten Kontali. Fire måneder senere er det andre oppkjøpet i boks. Alytic kjøper 97,5 prosent av Utel Systems.

– Vi kan ikke så mye om verken laks eller telekom, men vi kan dataanalyse og hvordan man skaper verdier i datadrevne selskaper. Domenekunnskapen om fisk og telekom er godt ivaretatt i selskapene vi kjøper, sier Zachariassen.

IMPONERENDE KUNDELISTE
De sju ansatte i Utel Systems utvikler programvare som analyserer data og overvåker trafikken til de virkelig store telekomselskapene. På kundelisten står blant annet Telenor, British Telecom og japanske KDDI, Softbank Mobile og NTT DoCoMo.

– Vi er ikke så mange folk, men vi er svært kompetente og en betrodd partner for noen av verdens største telekomselskaper. Med støtte fra Alytic og Arendals Fossekompani legger vi nå en plan for å kapre større markedsandeler, sier daglig leder Frode Gorseth i Utel Systems.

Sju ansatte skal bli til 20 i løpet av kort tid. Nye funksjoner innen salg, markedsføring og forretningsutvikling, samt styrking innen teknologi, skal på plass for å realisere klare ambisjoner om vekst.

1 MILLIARD HENDELSER PER DØGN
Programvaren til Utel Systems samler og bearbeider enorme datamengder. Dataene brukes blant annet til å omdirigere trafikkstrømmer for å optimalisere nettet, eller for å avdekke uregelmessigheter.

– Mange selskaper sier de jobber med «big data», men datamengdene de håndterer blir ganske puslete sammenliknet med hva vi kjører gjennom våre systemer hver dag. For de største telekundene logger og analyserer vi 1 milliard hendelser per døgn – i sanntid, sier Gorseth.

Utel Systems har også utviklet programvare som blokkerer uønskede samtaler. Telenor Global Services fortalte nylig at selskapet hadde blokkert 200 millioner bedragerisamtaler i 2020 ved bruk av verktøy fra Utel Systems. British Telecom i Irland bruker det samme verktøyet.

BETYDELIG POTENSIAL FOR VEKST
– Utel Systems er akkurat hva vi i Alytic ser etter. Selskapet har allerede en sterk internasjonal posisjon, men også et betydelig potensial for utvikling og skalering. Når et selskap kan kapre store kunder i Japan, nesten uten å prøve, sier det noe om potensialet. Utel Systems skal vokse og utvikles til å levere Software-as-a-Service og abonnementstjenester, sier Zachariassen.

Alytic har planer om å gjøre tilsvarende med flere selskaper i løpet av 2021.

– Ambisjonen er å kjøpe 3-4 selskaper i året til vi har bygget en viss portefølje. Vi har allerede flere spennende kandidater i kikkerten, sier Zachariassen.